PROIECTUL DEPARTAMENTULUI JURIDIC/BOC şi PROIECTUL TIMIŞOARA.
FAŢĂ ÎN FAŢĂ
În mediul public militar există în momentul de faţă două variante de modificare a Statutului SCMD : PROIECTUL DEPARTAMENTULUI JURIDIC/BOC şi PROIECTUL TIMIŞOARA.
În mod firesc, cele două proiecte au multe puncte comune sau asemănătoare, dar şi puncte de vedere diferite. Referitor la câteva dintre acestea din urmă, noi încercăm să vi le prezentăm „în oglindă”, însoţite de observaţiile prin care ne justificăm opţiunea, în speranţa că în urma conlucrării dintre toţi factorii responsabili şi interesaţi va rezulta un statut care va contribui în mod decisiv la „întoarcerea feţei” SCMD către problemele militarilor în rezervă şi în retragere.
Preşedintele Filialei 1 Timişoara a SCMD
Vicepreşedinte coordonator pentru Zona de Vest
Col(r) Radu AROMÂNESEI
Nr.
crt.
|
PROIECTUL DEPARTAMENTULUI
JURIDIC/ BOC
Varianta 1
|
PROIECTUL
Varianta 1
|
OBSERVAŢII
|
1.
|
Art. 4. Principiile fundamentale ale organizării şi funcţionării
Sindicatului sunt: respectul fațţă de lege, unitatea de acțiune, loialitatea
și disciplina sindicală, democrația, solidaritatea oștăşească, onoarea și
demnitatea militară, exprimarea liberă și respectul opiniilor.
|
Art. 4. Principiile fundamentale ale organizării şi
funcţionării SCMD sunt: respectul legii, solidaritatea şi unitatea de acţiune,
democraţia, exprimarea liberă şi neîngrădită şi respectul opiniilor.
|
SCMD funcţionează
conform legislaţiei civile, iar faptul că este deschis şi membrilor de
familie face inoportună referirea la aspecte concrete ale vieţii militare.
|
2.
|
Art. 6. Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate are următoarele scopuri
principale:
|
Art. 5. Scopul SCMD îl constituie reprezentarea şi
apărarea drepturilor şi intereselor membrilor săi prevăzute de legislaţia
internă şi internaţională, în pactele şi tratatele la care România este
parte, în raport cu Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Administraţiei
şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii, în faţa instanţelor
judecătoreşti la toate nivelele, precum şi în raport cu celelalte autorităţi
şi instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, cu organizaţii
similare din ţară şi din străinătate.
Art. 6. Sindicatul Cadrelor Militare
Disponibilizate are următoarele obiective principale:
.
.
.
|
În Art.6/BOC se confundă scopul SCMD cu
obiectivele.
|
3.
|
Art. 7. Pentru înfăptuirea scopurilor sale, Sindicatul Cadrelor Militare
Disponibilizate va
acționa prin
următoarele mijloace specifice luptei sindicale:
c) manifestul,
petiția, protestul, întrunirea, demonstrația;
|
Art. 7. Pentru înfăptuirea obiectivelor sale, SCMD
va acţiona prin următoarele mijloace specifice luptei sindicale:
(3). Petiţia, protestul,
demonstraţia;
|
„manifestul” este
o petiţie, „întrunirea” este o
demonstraţie.
|
Art. 8. (4) membrul SCMD este de
drept autorizat a se poate retrage oricând din sindicat, cu condiția de a
comunica hotârârea sa Comitetului Director, în scris, cu cel puțin 6 3 luni
înainte pentru filiare și 30 cu 6 luni înainte de data solicitată de zile
pentru membrii CD;
|
Art. 11. (4).
Fiecare membru de sindicat are dreptul să se retragă din activitatea
sindicală oricând şi necondiţionat; cererea de demisie se depune la Biroul
Operativ al filialei judeţene iar efectele demisiei operează imediat.
|
Adeziunea la
sindicat este benevolă, renunţarea la calitatea de membru nu trebuie
condiţionată.
|
|
Art. 8. (7) fiecare membru care
nu achită cotizația anuală către sindicat se consideră autoexclus din
sindicat, situația
definitivându-se prin hotărârea Consiliului Național al Reprezentanților.El
rămâne în baza de date şi se poate reactiva numai prin plata cotizaţiei
restante;
|
Art. 11. (5).
Membrul de sindicat are dreptul să se autosuspende din SCMD pentru o perioadă
de cel mult 2 ani, fără a pierde calitatea de membru al organizaţiei. După
trecerea acestei perioade va face cerere
de prelungirea autosuspendării sau de încetare a suspendării, în caz contrar fiind
considerat în mod automat demisionat din sindicat.
|
Sunt situaţii când
din motive obiective membrul SCMD nu mai poate activa în cadrul sindicatului
pentru o anumită perioadă de timp, iar plata retroactivă a cotizaţiei este o
povară financiară grea.
|
|
Art.
15. (1). Cuantumul
cotizaţiei se stabileşte în sumă fixă anuală de către Comitetul Director..
(2).
Cota din cuantumul cotizaţiei care revine organului central se stabileşte de
către Consiliul Naţional al Reprezentanţilor în şedinţa ordinară, o dată la 4
ani şi nu poate depăşi 40% din volumul cotizaţiei încasate .
(3).
Cotizaţia se depune de către membrii filialei în contul SCMD, iar operaţiunea
se justifică prin depunerea copiei ordinului de plată la trezorierul
filialei.
(4).
În anumite condiţii, cotizaţia poate fi depusă în numerar la trezorierul
filialei, urmând ca acesta să o vireze în contul SCMD cu specificarea numelui
cotizantului.
|
Am prevăzut ca
nivelul cotizaţiei să fie stabilit anual de către Comitetul Director, funcţie
de evoluţia anumitor parametri socio-economici, iar în unele situaţii (ex. lipsa
unei agenţii bancare în localitate, etc) achitarea cotizaţiei să poată fi
efectuată cu plata în numerar la trezorierul filialei (judeţene, locale).
|
||
Art. 21. Suspendarea/Revocarea din funcţie a
membrilor Comitetul Director intervine în următoarele condiţii:
g) sunt promovaţi
într-o funcţie de conducere administrativă, magistrat, parlamentar sau în
conducerea centrală
a unui partid politic;
|
Art. 13. Membrii SCMD au
următoarele îndatoriri (obligaţii):
f) activitatea
politică desfăşurată de către orice membru de sindicat nu trebuie să aducă
prejudicii SCMD, iar această activitate să nu se ducă în interiorul organizaţiei
sindicale. Membrii de sindicat care au apartenenţă politică vor trebui să
promoveze interesele militarilor în rezervă/retragere în cadrul formaţiunilor
politice în care activează.
|
Orice membru de
sindicat are dreptul de a participa la viaţa social-politică, în fucţie de
simpatiile şi convingerile sale, dar în condiţiile prevăzute de statutul
SCMD. Apolitismul manifest este o formă ascunsă, necinstită şi
periculoasă de influenţare politică.
|
|
Art. 9. (2) Membrii fondatori
sunt acele persoane care au format grupul de inițiativă pentru înființarea
Sindicatului CMD și care au constituit un patrimoniu afectat dedicat în mod
permanent și irevocabil realizării scopului şi obiectivelor Sindicatului CMD.
Membrii (fondatori și cei acceptați) au următoarele drepturi:
a) să propună
programe și acțiuni care să realizeze scopurile sindicatului;
b) să participe la
programele și acțiunile organizate de sindicat;
c) să facă parte
din Comitetul Directororganele de conducere ale sindicatului;
d) să reprezinte
sindicatul cu acordul Comitetului Director la reuniuni interne și
internaționale, pe teme legate de sfera de activitate a sindicatului;
e) să contribuie la
publicațiile sindicatului și să propună spre publicare diferite lucrări;
f) să fie
remunerați pentru activitățile permanente pe care le desfășoară în
coordonarea programelor și a unităților componente ale sindicatului;
g) să deconteze
cheltuielile legate de reprezentarea sindicatului;
h) să desfășoare
activități independente cu caracter didactic, științific, publicistic, de consultanță;
(3)
Membrii fondatori, care fac parte de drept din CNR, au în plus următoarele
drepturi:
a) să atace în
justiție deciziile contrare legii, Actului Constitutiv sau Statutului
Sindicatului, adoptate de către Comitetul Director CNR;
b) să aleagă cei 7
membri fondatori Comitetului Director, care vor fi validaţi de CNR şi să
valideze membrii interimari ai CD, propuşi de filiale în perioada dintre
şedinţele CNR;
c) să li se confere
în semn de recunoștință, diplome, medalii, pachete aniversare, invitații la
orice acțiuni de amploare a sindicatului, la fiecare Congres Național și
onoruri pentru
inițiativa
înființării Sindicatului CMD, cât și pentru activitatea desfășurată în cadrul
acesteia;
|
Art. 9.(1). Membri fondatori sunt acele persoane care
au format grupul de iniţiativă pentru înfiinţarea SCMD.
(2). Membrii fondatori sunt de drept membri de onoare ai SCMD.
Art. 12. Membrii SCMD au următoarele drepturi:
a) să aleagă şi să
fie ales în organele de conducere;
b)să participe la
adoptarea şi aplicarea hotărârilor;
c)să formuleze
propuneri pentru ordinea de zi a Adunărilor Generale ale Filialei sau pentru
şedinţele Comitetului Director;
d)să emită, fără
restricţii, opinii personale în cadrul sindicatului;
e)să fie informaţi
cu privire la activitatea organelor de conducere ale sindicatului;
f)să constituie
filiale judeţene şi subfiliale pentru apărarea intereselor pe plan local;
g)să beneficieze de
consultanţă în problemele muncii sondicale, în problemele economice,
juridice, sociale etc.;
h)să participe la
elaborarea şi dezbaterea unor proiecte de acte normative de interes general
sau pe domeniul de activitate;
i)să formuleze
contestaţii referitoare la sancţiunile disciplinare primite, pe care să le
adreseze organelor de competente;
j)să propună
programe şi acţiuni prin care să se realizeze scopurile sindicatului;
k)să reprezinte
sindicatul, cu acordul filialei sau a Comitetului Director , la reuniuni
interne sau internaţionale pe teme legate de sfera de activitate a sindicatului;
l)să contribuie la
publicaţiile sindicatului şi să propună spre publicare diferite lucrări;
m)să fie remuneraţi
pentru activităţile permanente pe care le desfăşoară în coordonarea
programelor şi unităţilor componente ale sindicatului;
n)să desfăşoare activităţi
independente cu caracter didactic, ştiinţific, publicistic, de consultanţă.
|
Existenţa unui grup
elitist, cu drepturi speciale , în plus faţă de ceilalţi membri, reprezintă o
încălcare gravă a principiilor democratice pe baza cărora ar trebui să
funcţioneze SCMD.
|
|
Art. 8. (8) orice membru care nu respectă statutul sindicatului este în
primul rând atenționat în scris
de către Comitetul
Director; în caz de repetare recidivă i se va suspenda dreptul de vot timp de
6 luni; iar în final dacă actele de nerespectare a statutului continuă, va fi
exclus, la cererea Comitetului Director, printr-o hotărâre a Consiliului
Național al Reprezentanților;
Art. 14. Pentru neîndeplinirea obligațiilor statutare de către membri se
prevăd următoarele
sancțiuni:
a) atenționarea
verbală orală și sau scrisă;
b) suspendarea
dreptului de vot pe o perioadă de până la 6 luni;
c) suspendarea;
d) excluderea.
Cazurile de
excludere se pot sesiza în scris Comitetului Director de către oricare dintre
membrii sindicatului.
Organul abilitat a
decide sancțiunile cu atenționarea verbală sau scrisă și suspendarea este
Comitetului Director.
Excluderea se
hotărâște, la propunerea CD, de către Consiliul Național al Reprezentanților
cu 2/3 din numărul de voturi valabil exprimate.
Înainte de
adoptarea hotărârii de sancționare, membrul de sindicat în cauză va fi
ascultat în apărare.
Împotriva hotărârii
de excludere membrul SCMD poate face plângere pe calea apelului în termen de
15 zile, la prin Comitetul Director sau, în ultimă instanță, la Consiliul
Național al Reprezentanților.
Până la adoptarea
hotărârii definitive de către CNR, ca urmare a examinării apelului de către
organele abilitate să examineze apelul, drepturile și îndatoririle membrului
sunt suspendate.
În lipsa apelului,
membrul se consideră exclus fără confirmarea altor organe.
|
Art.
58. (1). Membrilor
sindicatului care au săvârşit abateri de la prevederile statutare , ori prin
activitatea sau comportamentul lor aduc prejudicii imaginii sindicatului,
funcţie de gravitatea faptelor, li se pot aplica următoarele sancţiuni:
a). atenţionarea scrisă sau verbală;
b). avertisment;
c).suspendarea din funcţia de preşedinte al
SCMD, de prim-vicepreşedinte , secretar –general , preşedinte de filială,
vicepreşedinte sau secretar al Biroului Operativ al filialei;
d). revocarea din funcţia de conducere pe care o
deţin;
e). excluderea din sindicat.
(2). Sancţiunile prevăzute la literele a). b).
şi e). se aplică în cadrul filialei judeţene de către Biroul Operativ
oricăror membri ai filialei. Membrilor Biroului Operativ, sancţiunile de la
literele c) şi d) vor fi aplicate de către Adunarea Generală ordinară sau
extraordinară a Filialei, convocată de Biroul Operativ propriu la propunerea
preşedintelui filialei sau a reorezentantului Biroului Operativ Central
(3). Sancţiunile se aplică de către Biroul
Operativ cu o majoritate de 2/3 din
numărul membrilor săi..
(4). Sancţiunea excluderii va fi validată de
Adunarea Generală a Filialei cu o majoritate de 2/3 din cvorumul de şedinţă.
(5). Cazurile de abateri şi măsurile de
sancţionare luate vor fi comunicate Biroului Operativ Central în termen de 10
zile de la aplicare.
(6). În toate cazurile de abateri disciplinare,
constatarea se face prin autosesizarea Biroului Operativ sau sesizarea oricărei
alte persoane.
(7). Hotărârea de sancţionare poate fi
contestată la Comisia Naţională de Etică în termen de 30 de zile de la
comunicarea sancţiunii.
Art.
59. (1). Sancţiunile prevăzute la Art. 58.(1). literele a).-e). se
aplică în mod corespunzător şi membrilor Biroului Operativ Central şi ai
Comitetului Director.
(2). Sancţiunile prevăzute la literele a) şi b).
se aplică membrilor Biroului Operativ Central şi ai Comitetului Director de
către Comitetul Director la propunerea Preşedintelui sindicatului. Sancţiunile
se hotărăsc cu votul majorităţii calificate de 2/3 din numărul membrilor
organului competent.
(3). a) Suspendarea din funcţiile prevăzute la
litera c), Art. 58(1) se propune ca urmare a încălcării prevederilor
statutare, încălcări care au drept consecinţă aducerea unor prejudicii grave
imaginii SCMD şi activităţii sindicale.
b). Suspendarea este măsura premergătoare propunerii
de revocare din funcţie sau excluderii. Decizia de suspendare este luată de
Comitetul Director sau de către Biroul Operativ al filialei, şi va fi urmată
în termen de 30 zile de procedurile de excludere.
c). Procedura de suspendare poate fi finalizată prin
una din următoarele soluţii:
- revocarea din funcţie;
- excluderea din sindicat;
- reconfirmarea în funcţia deţinută.
(4). Revocarea şi excluderea membrilor BOC şi ai CD este
de competenţa CNR convocat în şedinţă ordinară sau extraordinară, la
propunerea preşedintelui SCMD, în
cvorum de 3/4 din membri şi cu voturile a 2/3 din cei prezenţi.
Art.
60.(1). Hotărârea de
sancţionare a membrilor BOC şi ai CD se va lua pe baza raportului de
constatare al Comisiei Naţionale de Etică a SCMD sau ca urmare a deciziei
adoptate în urma procedurii de Consultare Generală a Filialelor.
(2). Soluţiile propuse de CNE pot fi contestate la
Comitetul Director în termen de 30 zile, sau la CNR întrunit în următoarea
şedinţă în cvorum de 3/4 din membri şi cu voturile a 2/3 din cei prezenţi
|
Am propus modul de
aplicare al sancţiunilor pentru toate categoriile de membri SCMD, inclusiv
pentru cei din funcţiile de conducere.
Considerăm că în
cazurile de sancţionare a membrilor SCMD trebuie acordate mai multe
competenţe organelor de conducere teritoriale.
|
|
Art. 31. Mijloacele băneşti ale sindicatului provin din:
a) cotizaţia sindicală
încasată de la membrii de sindicat;
|
Art.
14. Cotizaţia reprezintă
contribuţia financiară obligatorie a fiecărui membru de sindicat la
veniturile SCMD, şi se achită trimestrial, semestrial sau anual , cu
anticipaţie.
Art.
15. (1). Cuantumul cotizaţiei
se stabileşte în sumă fixă anuală de către Comitetul Director..
(2).
Cota din cuantumul cotizaţiei care revine organului central se stabileşte de
către Consiliul Naţional al Reprezentanţilor în şedinţa ordinară, o dată la 4
ani şi nu poate depăşi 40% din volumul cotizaţiei încasate .
(3).
Cotizaţia se depune de către membrii filialei în contul SCMD, iar operaţiunea
se justifică prin depunerea copiei ordinului de plată la trezorierul
filialei.
|
Am detaliat modul
de plată al cotizaţiei şi am stabilit o cotă MAXIMĂ ce poate fi repartizată
organelor centrale ale SCMD
|
|
Art. 32. Fondurile sindicatului vor fi folosite în principal pentru
finanţarea activităţilor organizatorice, sociale, culturale, artistice şi
sportive, acordarea unor ajutoare, salarizarea angajaţilor şi a membrilor
Comitetului Director, acordarea de indemnizaţii de colaborare şi o cotă parte
pentru afiliere la organizaţii interne şi externe.
|
Art.
20. (1). CNR este organul
suprem de conducere al SCMD şi are următoarele atribuţii:
p). hotărăşte ce categorii de personal de
specialitate poate fi remunerat , nivelul maxim al indemnizaţiilor precum şi
validarea altor cheltuieli ocazionate de exercitarea activităţii
sindicatului;
|
Propunem ca CNR să
deţină controlul asupra stabilirii personalului ce va fi remunerat şi a
sumelor maxime ce pot fi alocate pentru acesta, precum şi a altor cheltuieli
importante ale SCMD
|
|
Art. 15. Organele de conducere ale sindicatului Cadrelor Militare
Disponibilizate sunt:
– Consiliul
Național al Reprezentanților;
– Comitetul
Director;
– Biroul Operativ
Central;
- Preşedintele
SCMD.
|
Art.
18. Organele centrale de
conducere sunt:
A.Consiliul Naţional al Reprezentanţilor (CNR);
B. Comitetul Director (CD);
C. Biroul Operativ Central (BOC);
D. Organele de coordonare zonală (vicepreşedinţii
coordonatori);
E. Organele de control centrale (Comisia Naţională
de Etică, Comisia de Cenzori).
Art.
19. Organele teritoriale de
conducere sunt:
A.
Adunarea Generală a Filialei
(AGF) judeţene/de sector, locale şi a subfilialei (AGS);
B.
Biroul Operativ al Filialei
(BOF) judeţene/de sector şi locale;
C.
Biroul Operativ al Subfilialei
(BOS)
|
- Apreciem că
preşedintele SCMD este un membru al sindicatului cu atribuţii speciale, dar
care acţionează în cadrul unor organe de conducere împreună şi sub controlul membrilor acestora, conform
principiului democratic al conducerii colective. Preşedintele sindicatului
trebuie să fie statutar şi real „primus inter pares” şi nu un conducător care
acţionează după cum i se pare lui că este bine.
- Susţinem necesitatea
întăririi rolului organelor de conducere locale.
|
|
Art. 15. (1) Consiliul Naţional al Reprezentanţilor este organul suprem de
conducere al acestuia şi este constituit din membrii fondatori , preşedinţii
filialelor teritoriale reprezentanţii judeţelor şi
membrii Comitetului
Director.
|
. Art.18.A
Consiliul Naţional al Reprezentanţilor (CNR), constituit din:
A1). membrii Comitetului Director (CD);
A2). membrii de onoare ai sindicatului;
A3). preşedinţii filialelor judeţene/de sector,
locale şi ai subfilialelor;
A4). un număr de delegaţi ai filialelor aleşi pe baza normelor şi
criteriilor stabilite de Comitetul Director.
|
Propunem lărgirea
bazei de participare la CNR prin includerea unor delegaţi ai filialelor,
desemnaţi pe baza criteriilor stabilite de Comitetul Director.
|
|
Art. 15. (2) Consiliul Naţional al Reprezentanţilor se convoacă
cel puţinn o dată pe an, la cererea
Comitetului
Director, în şedinţe ordinare şi, ori de câte ori este necesar, în şedinţe
extraordinare.
Consiliul Naţional
al Reprezentanţilor Extraordinar poate fi convocat în şedinţă extraordinară
la cererea
Comitetului Director sau a unei treimi din numărul membrilor săi.
.
.
.
(4) Deciziile privind dizolvarea sau
modificarea scopului sindicatului se adoptă cu o majoritate calificată de 2/3
din numărul total al membrilor Consiliului Naţional al Reprezentanțţlor.
|
Art.20.(2) Consiliul Naţional al Reprezentanţilor se
convoacă o dată la 4 ani în şedinţă ordinară, prin decizia Comitetului
Director şi în şedinţă extraordinară.
(3).Solicitarea de convocare a şedinţei
extraordinare a CNR poate fi făcută de :
a). preşedintele SCMD;
b). cel puţin jumătate plus unul din membrii
Comitetului Director;
c). cel puţin jumătate plus unul din numărul
filialelor judeţene, ca urmare a Consultării Generale a Filialelor.
(4).Şedinţa extraordinară a CNR se convoacă în
următoarele situaţii:
a). alegerea sau revocarea preşedintelui SCMD, a
prim-vicepreşedintelui sau a secretarului general;
b). revocarea sau completarea Comitetului Director,
a Comisiei Naţionale de Etică sau a Comisiei de Cenzori ;
c). dizolvarea sau reorganizarea SCMD;
d). în orice alte situaţii deosebite referitoare la
activitatea şi acţiunile sindicatului.
.
.
.
(6). Hotărârile privind alegerea sau revocarea
preşedintelui SCMD, a prim-vicepreşedintelui a secretarului general, precum
şi cele referitoare la dizolvarea, reorganizarea sau modificarea statutului
sindicatului se adoptă cu un cvorum de 3/4 din numărul total al membrilor CNR
şi cu o majoritate calificată de 2/3 din cvorum.
|
-Propunem
periodicitatea CNR la 4 ani atât din motive de economie dar şi datorită
faptului că stabilirea unei strategii presupune un orizont mai mare de un an,
în caz contrar fiind vorba de măsuri tactice care pot şi trebuie adoptate de
Comitetul Director.
-Propunem de a se
da posibilitatea filialelor, prin mecanismul de Consultare Generală, să
solicite convocarea excepţională a CNR
|
|
Art. 15. ... Consiliul Naţional al Reprezentanţilor are următoarele
atribuţii:
.
.
.
g)aprobă nivelul cotizaţiilor membrilor SCMD
şi plata cotizaţiei pentru organizaţia internaţională la care este afiliat
sindicatul;
|
Art. 20.(1). CNR este organul suprem de conducere al SCMD şi are următoarele
atribuţii:
.
o). stabileşte cota din cuantumul cotizaţiei anuale ce revine
organelor centrale, fără a depăşi limita de 40 procente, hotărăşte asupra
altor prestaţii ale membrilor de sindicat;
|
Propunem stabilirea
cotei pentru organele centrale la maximum 35% din fondul de cotizaţii al
filialelor, în condiţiile reducerii cheltuielilor cu CNR anual , a proceselor
în instanţă şi a cheltuirrii cu mai multă atenţie a banilor. În felul acesta
filialele vor avea mai multe resurse pentru acţiunile proprii.
|
|
Art. 16. (1) Conducerea sindicatului este asigurată de un
Comitet Director format din
preşedinte,
secretar general, vicepreşedinţi, aleşi în condiţiile prevăzute de Actul
Constitutiv
şi Statut, şi câte
un reprezentant pentru fiecare euroregiune distinctă, aleşi de Consiliul
Naţional al
Reprezentanțţlor pentru un mandat de 5 4 ani.
|
Art.
18. B. Comitetul Director (CD) , format dintr-un număr de 27-29
membri, în care sunt incluşi:
B1). preşedintele sindicatului, care este şi
preşedintele Comitetului Director;
B2). prim-vicepreşedintele sindicatului;
B3). secretarul general;
B4). 7-9 vicepreşedinţi;
B5). câte un vicepreşedinte coordonator de zonă pentru fiecare
euroregiune;
B6). 8 membri, câte unul ales din cadrul fiecărei
zone, pe lângă vicepreşedintele coordonator de zonă.
|
Propunem ca din
Comitetul Director să facă parte şi alţi reprezentanţi ai euroregiunilor, în
afară de vicepreşedinţii coordonatori, pentru a se cunoaşte mai bine la
Centru situaţia reală din filiale şi pentru a face mai eficientă activitatea
vicepreşedinţilor, care, în situaţia în care nu pot participa la şedinţa
Comitetului Director, pot fi reprezentaţi de un membru de sindicat din
zona de responsabilitate.
|
|
Art. 17. Atribuţiile Comitetului Director:
.
.
.
(5)
exercită orice alte atribuţii şi îndeplineşte însărcinările stabilite de
către Consiliul Naţional al Reprezentanţilor;
(6)
soluţionează contestaţiile depuse de membrii care au fost excluşi din
sindicat.
Art. 18. (1) Comitetul Director se întruneşte cel puţin o dată
pe lună de regulă lunar sau ori de câte ori este necesar, la data stabilită
de Biroul Operativ Central. Convocarea se face în scris sau telefonic cu cel
puţin 5 zile înainte de data întrunirii.
|
Art.
21. Comitetul Director (CD)
(1). Comitetul Director este organul de
conducere în perioada dintre şedinţele Consiliului Naţional al
Reprezentanţilor.
(2). Membrii Comitetului Director sunt aleşi pe
o perioadă de 4 ani. Nu pot fi membri ai CD persoanele ce deţin demnităţi
publice şi cele cu antecedente penale sau care nu se bucură de o bună
reputaţie morală.
(3). În prima şedinţă după alegerea membrilor de
către CNR, Comitetul Director îşi alege vicepreşedinţii şi Biroul Operativ
Central.
(4). Preşedintele sindicatului este şi
preşedintele Comitetului Director.
(5). Comitetul Director se convoacă trimestrial
sau ori de câte ori este necesar, la o dată stabilită de Biroul Operativ
Central. Convocarea precum şi comunicarea ordinii de zi a şedinţei se face
prin sistemul de legături al sindicatului, cu cel puţin 10 zile înainte de
data întrunirii.
.
.
.
(7). Comitetul Director are următoarele atribuţii:
c). stabileşte şi organizează departamentele din
structura SCMD;
e). stabileşte anual cuantumul cotizaţiei şi nivelul
recompenselor ce pot fi acordate membrilor de sindicat;
g). aprobă Regulamentul de Organizare şi Funcţionare
(ROF) a sindicatului;
h). analizează şi hotărăşte asupra contestaţiilor
depuse de membrii de sindicat, referitoare la soluţiile adoptate de Comisia
Naţională de Etică;
i). avizează înfiinţarea şi dizolvarea
filialelor/subfilialelor sindicatului;
j). hotărăşte asupra propunerilor Biroului Operativ
Central de revocare a unor membri din birourile operative din teritoriu
k). decide cu majoritatea voturilor membrilor săi
declanşarea Consultării Generale a Filialelor de către Biroul Operativ
Central.
|
Propunem o
activitate trimestrială a plenului Comitetutlui Director, conducerea curentă
fiind asigurată de Biroul Operativ Central.
Propunem ca
elaborarea, adoptarea şi actualizarea ROF să fie o atribuţie a CD, aceasta
asigurând o concordanţă mai promptă cu situaţiile noi ce pot apărea în
activitatea SCMD.
|
|
Art. 16. (2) Biroul Operativ Central este format din
preşedintele, vicepreşedintele cu relaţiile publice şi secretarul general al
Sindicatului SCMD.
|
Art.18.C Biroul Operativ Central (BOC), format din
9-11 membri, din care fac parte:
C1). preşedintele sindicatului, care este şi
preşedintele Biroului Operativ Central;
C2). prim-vicepreşedintele sindicatului;
C3). secretarul general;
C4). responsabilul Departamentului Juridic;
C5). responsabilul Departamentului
economico-financiar;
C6). responsabilul Departamentului organizare şi
acţiuni sindicale;
C7). vicepreşedintele coordonator pentru zona
Bucureşti-Ilfov;
C8). 2-4 preşedinţi de filiale de sector din
Bucureşti.
|
Propunem ca din BOC
să facă parte reprezentanţii filialelor din Bucureşti, inclusiv vicepreşedintele
coordonator al acestora, pentru a asigura legătura reală şi continuă a
acestui important organ de conducere cu structurile din teritoriu.
Membrii de sindicat
din Bucureşti au posibilitatea practică de a participa şi de a-şi aduce
contribuţia la toate şedinţele BOC.
|
|
Art. 16. (2) Biroul Operativ Central organizează şi supervizează
activitatea sindicatului pentru realizarea în bune condiţii a hotărârilor
Consiliului Naţional al Reprezentanţilor şi ale Comitetului Director.
|
Art.
22.(4). Biroul Operativ
Central are următoarele atribuţii:
a). organizează şi coordonează activitatea curentă a
sindicatului;
b). coordonează activitatea birourilor operative
teritoriale;
c). propune Comitetului Director revocarea de membri
ai birourilor operative din teritoriu, în cazul manifestării unor
disfuncţionalităţi majore;
d). urmăreşte executarea bugetului şi verifică
oportunitatea cheltuielilor angajate;
e). coordonează activitatea secretariatului general.
f). organizează , ca urmare a deciziei Comitetului
Director, Consultarea Generală a Filialelor.
|
-Deoarece este
organul de conducere care gestionează activitatea curentă a SCMD, propunem o
identificare mai precisă a atribuţiilor sale.
-De asemenea, BOC
are rol de conducere şi execuţie, ca urmare a hotărârii Comitetului Director,
pentru declanşarea Consultării
Generale a Filialelor.
|
|
Art. 23. Comisia
Naţională de Etică
(1). CNE este organul de jurisdicţie internă a SCMD,
care se întruneşte în şedinţă de lucru
trimestrial şi la nevoie;
(2) Este aleasă de Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor pentru un mandat de 4 ani şi este alcătuită din 9 membri,
câte unul pentru fiecare euroregiune de dezvoltare, propus de filialele din
zona respectivă, şi de un membru propus de preşedintele SCMD;
(3). Organele de conducere ale Comisiei Naţionale de
Etică sunt:
- 1 preşedinte,
-1 vicepreşedinte ,
- 1 secretar.
Aceştia sunt
aleşi în prima şedinţă ordinară a comisiei, după desemnarea membrilor săi,
iar preşedintele CNE trebuie să aibă pregătire juridică;
(4). Activitatea CNE se desfăşoară în baza
Regulamentului de Organizare şi Funcţionare propriu, aprobat de Comitetul
Director;
(5). Comisia Naţională de Etică are următoarele
atribuţii:
a). urmăreşte respectarea şi aplicarea corectă a
statutului SCMD şi a ROF de către toate structurile organizatorice şi toţi
membrii sindicatului;
b). sesisează organele de conducere ale SCMD cu
privire la hotărârile nestatutare ale structurilor organizatorice ale
sindicatului;
c). cercetează, analizează şi constată, la sesizare
sau din oficiu, cazurile de încălcare a legilor sau a statutului de către
membrii organelor de conducere ale structurilor organizatorice ale
sindicatului sau ale membrilor săi şi informează oportun Biroul Operativ
Central şi Comitetul Director, propunând măsuri statutare;
d). soluţionează contestaţiile împotriva măsurilor
de sancţionare aplicate de Birourile Operative, Adunările Generale ale
Filialelor, Biroul Operativ Central sau Comitetul Director;
e). hotărârile CNE pot fi contestate la Comitetul
Director sau la Consiliul Naţional al Reprezentanţilor, după caz;
f). concluziile, analizele, constatările şi rezultatul verificărilor efectuate vor
fi prezentate anual sub formă de informări adresate Comitetului Director şi
rapoarte prezentate în şedinţele Consiliului Naţional al Reprezentanţilor
|
Organ central de
conducere nou propus.
|
||
Art. 25. Organele de coordonare zonală
(1). Pentru o mai bună şi eficientă coordonare a
activităţii sindicale în teritoriu, Consiliul Naţional al Reprezentanţilor
alege câte un vicepreşedinte coordonator pentru fiecare euroregiune.
(2). Vicepreşedinţii zonali fac parte de drept
din Comitetul Director şi participă la şedinţele CNR.
(3). Vicepreşedinţii zonali coordonează
activitatea sindicatului din zona lor de responsabilitate.
(4). Vicepreşedinţii zonali asigură comunicarea
între Comitetul Director , Biroul Operativ Central şi filiale.
|
|||
Art. 25. Preşedintele:
(1)
Preşedintele reprezintă sindicatul în virtutea mandatului încredinţat de
Consiliul Naţional
al Reprezentanţilor
şi veghează la buna funcţionare a activităţii organelor şi structurilor de
conducere ale sindicatului; ,Biroului Operativ Central, ale Consiliului
Naţional al Reprezentanţilor. În lipsa lui, aceste şedinţe sunt prezidate de
înlocuitorul de
drept;
.
.
.
(4) Alte atribuţii se stabilesc prin R.O.F.
|
Art. 26. Preşedintele Sindicatului
(1). Este ales de Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor prin vot secret pentru un mandat de 4 ani. Preşedintele
sindicatului este şi preşedintele Comitetului Director şi al Biroului
Operativ Central.
.
.
h). poate delega din atribuţiile sale
prim-vicepreşedintelui sau secretarului general.
(3). În caz de vacantare a postului, se organizează
alegeri în termen de 45 zile de la data încheierii mandatului anterior.
|
Am prevăzut modul
de acţiune în cazul în care postul devine vacant.
Celelalte atribuţii
aproape coincid.
|
|
Art. 27. Prim-vicepreşedintele sindicatului
(1). Este ales de Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor prin vot secret pe o perioadă de 4 ani, face parte din
Comitetul Director şi Biroul Operativ Central .Are următoarele atribuţii:
a). asigură buna desfăşurare a activităţii
organelor de conducere centrale şi locale a sindicatului;
b). este înlocuitorul legal al
preşedintelui;
c). urmăreşte respectarea prevederilor
statutului şi ale Regulamentului de Organizare şi Funcţionare de către toate
structurile de conducere ale sindicatului;
d). îndeplineşte sarcinile stabilite de
Comitetul Director, Biroul Operativ Central şi de preşedintele sindicatlui
(2). În caz de vacantare a postului, Comitetul
Director alege un prim-vicepreşedinte interimar dintre vicepreşedinţi.
|
Funcţie nou propusă
|
||
Art. 26. Secretartul general:
(1)
Asigură funcţionarea tuturor componentelor structurii organizatorice şi
urmăreşte
respectarea
statutului şi R.O.F.-ului sindicatului;
.
.
.
(3) Preia prerogativele preşedintelui în lipsa
acestuia şi semnează documentele în numele acestuia;
(4)
Prezintă lunar către Informează Comitetul Director un raport scris privind
asupra situaţaei
financiarăe a
sindicatului;
|
Art. 28. Secretarul general
(1). Este ales de Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor prin vot secret pe o perioadă de 4 ani, face parte din
Comitetul Director şi Biroul Operativ Central .Are următoarele atribuţii:
b). preia
prerogativele preşedintelui în lipsa acestuia şi a prim-vicepreşedintelui;
c). prezintă lunar către Biroul Operativ
Central un raport scris privind situaţia financiară a sindicatului;
(2). În caz de vacantare a postului, Comitetul
Director alege un secretar general interimar din cadrul secretariatului, până
la organizarea şedinţei extraordinare a Consiliului Naţional
|
În principiu
atribuţiile sunt aceleaşi, cu deosebire că între el şi preşedinte apare
prim-vicepreşedintele.
|
|
Art. 27. Vicepreşedinţii:
(1)
Vicepreşedintele desemnat preia atribuţiile în lipsa preşedintelui sau şi a
secretarului
general;
(2)
Controlează modul în care membrii de sindicat şi filialele teritoriale
respectă şi îndeplinesc
prevederile
statutului şi R.O.F.;
(3)
Se ocupă de organizarea filialelor teritoriale şi primeşte dosarele de
înscriere de noi
membri;
(4)
Coordonează activităţile organizatorice ale sindicatelorîn teritoriu;
(5)
Coordonează activitatea de resort.
|
Art. 29. Vicepreşedinţii sindicatului
(1). Sunt aleşi în prima şedinţă a Comitetului
Director după desemnarea(alegerea) acestuia de către Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor şi fac parte din Biroul Operativ Central.
(2). În perioada dintre alegeri, în caz de
vacantare a unor posturi din Comitetul
Director, pot fi desemnaţi interimari de către acesta, respectând procedurile
statutare . Pe timpul interimatului vor îndeplini prin cumul atribuţiile
ambelor posturi.
(3). Numărul de vicepreşedinţi este de 7 sau 9,
în funcţie de numărul departamentelor stabilite de Comitetul Director.
(4). Au următoarele atribuţii:
a). coordonează activitatea departamentelor de
resort din teritoriu;
b). controlează activitatea departamentului de care
răspunde;
c). raportează trimestrial în şedinţele Comitetului
Director despre activitatea departamentului său.
|
Am precizat câteva
dintre atribuţii
|
|
Art. 28. Filialele Judeţene:
(1)
Sindicatul înfiinţează poate înfiinţa filiale, ca organizaţii, judeţene
teritoriale;
(2)
Filialele judeţene sunt conduse de un Birou Operativ Judeţean, format din
preşedinte,
vicepreşedinteţi şi
secretar. Preşedintele filialei face parte de drept din Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor,
putând fi înlocuit prin mandat de către un vicepreşedinte sau secretar
general sau vicepreşedinte;
(3)
Filialele judeţene nu au statut juridicpersonalitate juridică;
|
Art.
17. (2). Filialele sunt structuri teritoriale ale SCMD organizate pe
principiul administrativ-teritorial astfel:
a).
la nivelul judeţelor, în municipiile reşedinţă de judeţ, şi al
sectoarelor Capitalei, se constituie
filiale judeţene/de sector cu un număr de minim 15 membri;
b).
în alte localităţi ale judeţului, în condiţii similare, se constituie filiale
locale coordonate de filiala judeţeană;
c).
în localităţile cu un număr de cel puţin 5 membri se pot constitui
subfiliale;
d).
Filialele sunt organizaţii sindicale fără personalitate juridică, se
înfiinţeată cu avizul Comitetului Director şi se constituie conform
prevederilor legale în vigoare.
|
Organele de
conducere, componenţa şi atribuţiile acestora la nivel teritorial sunt
stipulate în CAPITOLUL VI Secţiunea a II-a Art.19 şi Secţiunea a IV-a, ATRIBUŢIILE ORGANELOR DE CONDUCERE
TERITORIALE ALE SINDICATULUI
|
|
Art. 22. (1) Propunerea de contestare a unuia sau mai multor membri ai
Comitetului Director se face de oricare membru al Comitetului Director al
sindicatului, iar hotărârea de suspendare (revocare) se va lua cu aprobarea a
2/3 din membrii prezenţi, cu condiţia ca la şedinţă să fie prezenţi jumătate
plus unul din membrii consiliului comitetului.
(2)
Hotărârea de revocare din funcţie sau excludere este luată de Consiliul
Naţional al Reprezentanţilor în şedinţă Ordinară sau Extraordinară în baza
propunerilor de suspendare aprobate de Comitetului Director.
|
CAPITOLUL XI – CONSULTAREA GENERALĂ A FILIALELOR
Art.
61. În vederea adoptării unor măsuri urgente, de maximă importanţă
pentru activitatea sindicală (organizarea de proteste, demonstraţii de
stradă, afilierea la alte formaţiuni ale societăţii civile sau de pe
eşichierul politic etc.) şi pentru soluţionarea unor probleme statutare care
influenţează direct activitatea SCMD, Biroul Operativ Central va da curs
deciziei Comitetului Director şi va organiza Consultarea Generală a
Filialelor.
Art.
62.(1). Pentru declanşarea
Consultării Generale a Filialelor, Biroul Operativ Central va comunica
Birourilor Operative ale filialelor (judeţene/de sector şi locale) tema pusă
în discuţie, în vederea formulării punctelor de vedere ale acestora.
(2). Punctele de vedere ale Birourilor Operative ale
filialelor, adoptate în fiecare caz cu votul majorităţii membrilor BO, vor fi transmise în scris la Biroul
Operativ Central în termen de 7 zile de la comunicarea temei în dezbatere.
Art.
63. În cadrul acestei
proceduri, consultarea tuturor Birourilor Operative ale filialelor este
obligatorie, iar soluţia propusă de 2/3 din punctele de vedere exprimate
devine executorie.
|
Propunem un
mecanism nou, care fără cheltuieli suplimentare, oportun şi în consens cu
voinţa membrilor de sindicat din teritoriu, exprimată prin reprezentanţii lor
în Birourile Operative, poate lua decizii de maximă importanţă pentru SCMD.
Aspectele
referitoare la contestarea şi/sau revocarea din funcţie a membrilor organelor
centrale de conducere sunt detaliate în
CAPITOLUL X, Secţiunea a II-a SANCŢIUNI.
|
|
CAPITOLUL VII. DIZOLVAREA, LICHIDAREA ŞI LITIGIILE
SINDICATULUI
Art. 33. Dizolvarea şi lichidarea se fac în condiţiile prevăzute de
legislaţia în vigoare.
Art. 34.Orice litigii ale sindicatului cu persoane fizice şi juridice române
sunt de competenţa
instanţelor
judecătoreşti române.
|
CAPITOLUL IX- REORGANIZAREA ŞI DIZOLVAREA SCMD
Art. 53. Reorganizarea SCMD
În cazul
reorganizării, întregul patrimoniu al SCMD va fi transmis noii forme de
organizare stabilite prin hotărârea Consiliului Naţional al Reprezentanţilor,
şi în condiţiile prevăzute de lege şi statut.
Art. 54. Dizolvarea şi lichidarea SCMD
(1). În situaţia
dizolvării SCMD, patrimoniul acestuia existent la data dizolvării va fi
împărţit şi lichidat potrivit hotărârii de dizolvare luată de CNR.
(2). În cazul în
care CNR nu poate lua o hotărâre cu privire la distribuirea patrimoniului, va
fi sesizat Tribunalul municipiului Bucureşti, care va hotărâ în consecinţă.
(3). SCMD se poate
reorganiza sau dizolva prin hotărârea Consiliului Naţional al
Reprezentanţilor, adoptată prin vot secret cu o majoritate de 2/3 din numărul
membrilor prezenţi. Şedinţa CNR de dizolvare sau de reorganizare este
statutară în condiţiile prezenţei a 3/4 din numărul membrilor CNR.
(4). Adunarea
Generală a Filialei (Subfilialei) poate hotărâ, cu avizul Comitetului
Director, dizolvarea sau restructurarea, cu votul deschis a cel puţin 2/3 din
numărul participanţilor cu drept de vot.
(5). Destinaţia
patrimoniului filialei se va hotărâ de către Adunarea Generală a Filialei sau
în instanţa de judecată.
|
Am detaliat aspectele
operaţiunii, inclusiv pentru filiale.
|
|
CAPITOLUL
VII- PROCEDURA DE ALEGERE A ORGANELOR DE CONDUCERE ALE SCMD
SECŢIUNEA I- LA NIVELUL ORGANELOR CENTRALE
ALE SCMD
Art.
42.(1) Preşedintele SCMD,
Prim-vicepreşedintele, Secretarul-General şi preşedinţii de filiale se aleg
prin vot secret.
(2). Membrii
Comitetului Director, ai Comisiei de Cenzori, ai Comisiei Naţionale de Etică
şi ai Birourilor Operative ale filialelor se aleg prin vot deschis, cu
majoritatea de de cel puţin jumătate plus unu din voturile valavil exprimate.
Art.
43.(1) În vederea alegerii
Comitetului Director, a Comisiei de Cenzori şi a Comisiei Naţionale de Etică,
CNR desemnează prin vot , dintre delegaţii participanţi, o Comisie de
Propuneri, compusă din 5-7 membri;
(2). Comisia de Propuneri îşi alege,
din rândul membrilor săi un preşedinte;
(3). Comisia de propuneri primeşte şi
analizează toate propunerile de candidaţi depuse din partea Comitetului
Director şi din rândul delegaţilor;
(4). Comisia de Propuneri verifică respectarea condiţiilor pentru
fiecare candidat şi prezintă plenului CNR concluziile sale în cadrul unui
raport.
Art.
44. Propunerile de
candidaţi cu respectarea cerinţelor statutare sunt supuse aprobării plenului
CNR, după care sunt trecute pe buletinele de vot, în vederea exercitării
votului.
(1) Este desemnat câştigător pe funcţie acel
candidat care întruneşte cel puţin
jumătate plus unul din numărul voturilor valabil exprimate;
(2) Dacă niciunul dintre candidaţii pe funcţie
nu întruneşte cel puţin jumătate plus unul din numărul voturilor valabil
exprimate, se organizează al doilea tur de scrutin între primii doi candidaţi
clasaţi ca număr de voturi valabil exprimate;
(3) În turul doi este declarat câştigător
candidatul care întruneşte cel puţin jumătate plus unul din voturile valabil
exprimate.
SECŢIUNEA A II-A – LA NIVELUL ORGANELOR
TERITORIALE
Art.
45. La nivelul filialelor,
Comisia de Propuneri este alcătuită din 3-5 membri, votaţi de Adunarea
Generală a Filialei;
Art.
46. Atribuţiile Comisiei de
Propuneri de la nivelul filialei sunt similare cu cele de la nivel central.
Art.
47. (1). În vederea
verificării modului de respectare a prevederilor statutului cu privire la
organizarea CNR şi a AGF, acestea desemnează prin vot, dintre delegaţii
(membrii) participanţi o Comisie de Validare şi Numărare a Voturilor, compusă
din 5-7 membri (3-5 membri la AGF).
(2). Comisia de Validare şi
Numărare a Voturilor îşi desmnează un preşedinte dintre membrii săi.
Art.
48. Comisia de Validare şi
Numărare a Voturilor verifică mandatele delegaţilor, constată cvorumul
statutar de şedinţă, verifică şi centralizează voturile exprimate, constată
validitatea alegerii şi prezintă CNR
(AGF) raportul său cu rezultatele finale.
|
Capitol nou introdus,
în condiţiile în care procedura alegerilor va fi una din acitivtăţile cele
mai importante desfăşurate în cadrul Consiliului Naţional al Reprezentanţilor
şi al Adunării Generale a Filialei.
|
preluare :http://scmdfiliala1timis.blogspot.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Ai un comentariu de făcut? Be my guest! Dar mai intai prezinta-te. Ca asa e la armata. Bati la usa, intri, te prezinti si raportezi.
Si trebuie să ştii că nu voi aproba apariţia acelor comentarii pe care eu le găsesc nelegate de subiectul postării, fără logică, fără argumente, emanaţie a vreunui talibanism, indiferent de tabără, cu invective, indiferent de destinatar şi, desigur, a celor care nu respectă regulile de bun-simţ, decenţă şi corectitudine ale unei comunicări dintre oaspete (tu) şi gazdă (eu)!
Administratorul blogului își rezervă dreptul de a șterge comentariile care nu respectă regula, postând mesaje de avertizare.